Finanstilsynet krever årlig identifisering av kundene
20 November, 2019
I likhet med bankene som har hentet inn identifikasjon fra kundene sine, har Finanstilsynet nå informert om at dette vil skje for alle rapporteringspliktige - og dette gjelder hvert eneste år!
Nye krav
Etter en telefonsamtale med Finanstilsynet fikk vi informasjon om at hvitvaskingsloven vil kreve at alle rapporteringspliktige må innhente identifikasjon av kundene på årlig basis. Det er i tillegg nødvendig med innhenting av identifikasjon når det oppstår endringer i styret.
Vår løsning
Digital Revisor vil løse dette med et verktøy som vil være markedets enkleste og beste måte å tilnærme seg kundene på. Med Chatxess kan du gjennomføre kundeidentifisering gjennom videosamtaler. Denne metoden er godkjent av både Finanstilsynet og Datatilsynet, og vil gjøre det enkelt med den årlige identifikasjonen av kundene dine.
Her kan kunden vise frem pass, førerkort eller andre gyldige dokument. Man kan ta opp videosamtalen og lagre filen som dokumentasjon av møtet. Handlingen tar kort tid for begge parter, og gir revisor/regnskapsfører god dokumentasjon av kundekontrollen.
Når skal kundetiltak gjennomføres?
Hvitvaskingsloven krever at rapporteringspliktige gjennomfører kundetiltak. Dette skal gjennomføres ved følgende tilfeller:
- Før etablering av kundeforhold
- Ved gjennomføring av transaksjoner over gitte beløpsgrenser
- Ved mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering
Kravet om å bekrefte kundens identitet er ufravikelig. I tillegg til informasjon bekreftet ved identifikasjon, skal den rapporteringspliktige innhente kundens adresse. Omfanget og intensiteten av kundetiltaket, er imidlertid risikobasert.
Hva er gyldig legitimasjon?
Gyldig legitimasjon for fysiske personer etter Finanstilsynets oppfatning:
- Norske og utenlandske pass (ikke nødpass)
- Norske førerkort
- Norske bankkort med bilde
- Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
- Norsk utlendingspass (blått pass)
- Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
- Elektronisk legitimasjon i henhold til hvitvaskingsforskriften § 4-3 fjerde ledd
Legitimasjonsdokumentet kan ikke være utgått på dato, og må fremlegges i original. Elektronisk legitimasjon anses som likestilt med personlig fremmøte ved etablering av kundeforhold, men det må imidlertid foretas en risikobasert tilnæring om det er nødvendig å fremlegge ytterligere dokumentasjon.
Uten personlig fremmøte
Ved bekreftelse av kundens identitet uten personlig fremmøte, skal det fremlegges ytterligere dokumentasjon eller tiltak. Hvilke krav som vil stilles til innhenting av ytterligere dokumentasjon beror på hvilken risiko kunden kan utgjøre for hvitvasking og terrorfinansiering.
Eksempel på ytterligere dokumentasjon og tiltak:
- Samtale med kunden på telefon som er registrert på kunden
- Videokommunikasjon med kunden
- Øvrige betryggende elektroniske løsninger
- Innhenting av kundens selvangivelse, lønnsslipp eller andre offentlige ytelser
- Bekreftelse på at kundens første betaling er foretatt fra konto i kundens navn hos bank eller kredittforetak etablert i EØS-området
- Kommunikasjon med kunden via postadresse eller digital adresse som er registrert på kunden
Har du spørsmål? Kontakt oss på post@digitalrevisor.no eller send oss en melding i chatboblen nede til høyre!