Jobber du og regnskapsføreren i forskjellige systemer?
16 October, 2019
Jobber du og regnskapsføreren din i forskjellige systemer? Det kan medføre en rekke ulemper når det gjelder økonomien din, tungvint rapportering og innsikt i virksomhetens drift. I denne artikkelen har vi oppsummert fem fordeler ved å jobbe i samme system.
1. Alltid tilgang til oppdatert regnskap
Dersom kunden og regnskapsføreren jobber i samme økonomisystem, blir det enklere å holde seg oppdatert på virksomhetens status "her og nå". Dette er en fordel ettersom det gir verdifull informasjon om fremtiden. Daglig leder vil kanskje gjøre endringen i driften løpende basert på informasjonen det gir. En annen fordel er at kunden kan bruke regnskapsføreren som en kyndig rådgiver når man vurderer å gjøre endringen i driften.
2. Flere muligheter for fakturering
I stedet for å håndtere fakturering manuelt, kan disse helautomatiseres i enkelte økonomisystem. Fortløpende fakturering er også mulig, noe som kan være med på å øke likviditeten ettersom innbetalinger fra kundene skjer raskere. I stedet for å behandle fakturaer manuelt, kan man få alt direkte inn i et fakturamottak. Dette vil gi en bedre kontroll og bedre oversikt til enhver tid.
3. Registrer reiseutgifter og utlegg fra mobil
Tidligere brukte man mye tid på å scanne kvitteringer, og det hopet seg gjerne opp før man til slutt gjorde jobben. For flere år siden opphevet Skattedirektoratet kravet om at virksomheter må oppbevare bilag og kvitteringer fysisk. Ved å registrere kvitteringen "her og nå" i økonomisystemet gjennom mobiltelefonen, vil man spare seg for unødvendig tidsbruk og bekymringer for å miste dem.
4. Felles skybasert plattform
Ved å jobbe i et felles system vil begge parter bli oppdatert løpende på endringer hos kunden, hos regnskapsføreren eller i systemet selv. Dette er en fordel som sørger for en mer optimal kommunikasjon mellom kunde og regnskapsfører, sammenlignet med tradisjonelle metoder. En annen årsak til å velge skybaserte lønsinger er sikkerheten. Sammenlignet med tradisjonelle IT-løsninger, blir det ansett som sikrere å lagre data gjennom en sertifisert aktør i skyen.
5. Gjør flere oppgaver selv
Kunden kan til en større grad tilpasse sin egen arbeidsflyt. Man kan blant annet gjennomføre fakturering, timeregistrering, betaling av regninger, etc. Dersom man velger å gjøre flere oppgaver selv, vil man få en bedre oversikt over prosessene innen økonomiområdet. Du vil også spare penger dersom du for eksempel tar hånd om faktureringen, sammenlignet med at regnskapsføreren gjør dette for deg.